1. Mezi člověkem a Bohem (v podobě, jaké si přál, aby ho lidé spatřili ve stvoření) existuje analogie, která nám umožňuje studovat jedno skrze druhé.
Vůle Boha (nebo člověka) se realizuje postupně skrze etapy, které v Kabale nazýváme sfirot (množné číslo). Těchto etap je celkem deset. Někteří také hovoří o jedenácté etapě, Daat, ale tu obvykle nezahrnujeme do systému sfirot.
Sfirot (množné číslo od "sfira") v pravé linii tohoto schématu otevírají široké pole všech možných potenciálů. Sfirot v levé linii pak tyto možnosti omezují (filtrují) v souladu s daným cílem a s jejich aplikací do reality. Sfirot v prostřední linii jsou výsledkem vzájemné interakce mezi pravou a levou stranou.
2. Podél vertikální linie lze toto schéma rozdělit na pět úrovní.
a) Keter – vůle
b) Chabad (Chochma, Bina, Daat) – plán
c) Chagat (Chesed, Gvura, Tiferet) – prostředky, nástroje, energie
d) Nehi (Nechach, Hod, Jesod) – aplikace prostředků
e) Malchut – výsledek aplikace
Z toho vyplývá, že vůle a výsledek mají stejnou podstatu, která se vzájemně odráží, a že všechny fáze, které přispívají k transformaci jedné fáze do druhé, jsou výsledkem působení tří sil (pravé, levé a prostřední linie).
3. Universální analogie velkého a malého nám umožňuje rozdělit každou ze sfirot na lokálních (dílčích) deset sfirot, a každou z těchto lokálních na dalších deset a tak dále až do nekonečna. A také jakýkoliv celek deseti sfirot může působit jako jednotná síla, kterou můžeme považovat za dílčí vůči většímu globálnímu systému.
4. Sfirot jsou často rozdělovány určitým způsobem, kdy šest z nich (Chesed až Jesod) se řadí do jedné kategorie. Při takové systematizaci lze sfirot vyjádřit pomocí Božího jména י – ה – ו – ה (JUD – HEJ – VAV – HEJ, zkráceně se toto jméno čte „Avaja“). Tato písmena lze vnímat jako základní principy existence, a když je přeneseme do materiálně-energetické roviny, manifestují se jako počátky čtyř živlů – oheň, voda, vzduch a země. Nadto existuje i pátý element, často označovaný jako éter nebo duch, a tento element v sobě zahrnuje kořeny čtyř zmíněných prvků.
5. V následující tabulce naleznete vztahy mezi výše popsanými pojmy.
Toto přiřazení sfirot k písmenům Božího jména a k živlům není jediné možné ani výhradní. V každé variantě, která popisuje vztahy mezi těmito kategoriemi, je znázorněn určitý aspekt reality, a každá varianta má svou vlastní logiku. Ostatní varianty a jejich odůvodnění jsou předávány během pokročilých úrovní studia.