Sefer Alef – Kniha první

V tomto Seferu je představena řada cvičení zaměřených na rozvoj mentálních sil. Cvičení jsou uspořádána podle vzrůstající obtížnosti, přičemž každé z nich často slouží jako esenciální základ pro následující cvičení. Přesto může každý student vybrat a zařadit do svého programu jakékoliv cvičení, pokud splňuje jeho předběžné požadavky.

Síla mysli

1. Na počátku je třeba naučit se ovládat myšlenky a cíleně zaměřovat mysl. V běžném stavu vědomí lidskou myslí prochází nekontrolovaný, spontánní a chaotický tok myšlenek, jenž s sebou nese náhodné vzpomínky, dialogy s imaginárními postavami, sekvence kdysi slyšené hudby a mnoho dalšího. Aby bylo možné zvládnout první techniku, je nutné dokázat zastavit tento tok myšlenek a poté aktivovat sílu mysli k zaměření na konkrétní vybrané téma.

1.1 Předběžné požadavky: Žádné.

Cvičení: Je třeba vybrat hmotný předmět malých rozměrů, který se vejde do ruky. Pozorujte tento předmět ve vašich rukou po dobu pěti minut a stanovte si cíl, že během této doby se budete soustředit výhradně na něj. Pro správné nasměrování cvičení si pokládejte otázky jako: „Jaký je účel tohoto předmětu? Jak funguje? Z jakého je materiálu?“ Jakákoliv odbočka ve vašem myšlenkovém toku by měla být okamžitě přerušena a měli byste se rychle vrátit k myšlenkám na předmět. Úsilí věnované návratu myšlenek na správnou cestu přispívá k tréninku základní úrovně mentální koncentrace.

Komentáře: Držení předmětu v rukou a soustředěný pohled na něj podporuje koncentraci myšlenek. Smyslové orgány ovlivňují naši mysl do určité míry, a pokud necháme naše zrakové, sluchové a jiné smysly nevyužité, mohou naše myšlenky začít bloudit. V tomto cvičení využíváme zrak a hmat, aby nás podpořily v prvních fázích tréninku. Aby nás během cvičení nerušily žádné zvuky, je vhodné provádět jej v úplném tichu nebo s ušními špunty.

Rozvoj cvičení: S postupem času je vhodné postupně prodlužovat dobu trvání cvičení v souladu s vaším pokrokem. Namísto původních pěti minut můžete cvičení prodloužit nejprve na 10 a poté na 15 minut. Ideální je cvičit každý den a po uplynutí pěti dnů přidávat každý den jednu minutu navíc. Pokud narazíte na potíže během cvičení, můžete postupovat pomaleji, ale je důležité vyčlenit pro cvičení každý den trochu více času, aby bylo vašemu (pod)vědomí jasné, že se opravdu chcete zdokonalit.

1.2 Předběžné požadavky: Úspěšně zvládnuté cvičení 1.1 po dobu deseti minut.

Cvičení: Provádíme v podstatě stejný úkon jako v cvičení 1.1, avšak tentokrát předmět nevidíme a nedržíme ho v rukou, pouze si ho vizualizujeme. Oči máme zavřené a ruce i tělo udržujeme v klidovém stavu.

Komentáře: Vzhledem k tomu, že nám ve cvičení nenasvědčují smyslové orgány, je trénink o něco náročnější. I zde je nezbytné omezit jakékoliv rušivé vlivy, jako jsou zvuky apod. Není podstatné předmět představovat s úplnou přesností, ale je mnohem důležitější udržet na něm koncentraci mysli. Vizuální obraz v naší představě je klíčový zejména proto, aby podporoval koncentraci.

Rozvoj cvičení: Cílem je dosáhnout délky cvičení 15 minut. Po několika úspěšných pokusech s fyzickým předmětem byste měli zkusit soustředit se na abstraktní pojmy: 15 minut koncentrace na tématech jako „počasí“, „práce“, „odpočinek“ atd. Následně přejděte k ještě abstraktnějším pojmun jako jsou „láska“, „pokora“, „moudrost“, „krása“ atd. Vyšší abstraktnost pojmů obvykle vyvolává více asociací, což může snadněji rozptylovat vaši koncentraci. Proto se těmto abstraktnějším pojmům věnujeme až po osvojení a zvládnutí základní koncentrační dovednosti.

1.3 Předběžné požadavky: Úspěšně zvládnuté cvičení 1.2 po dobu patnácti minut.

Cvičení: Postup zůstává stejný jako v předešlém cvičení, ale během cvičení je třeba ostře přesměrovat koncentraci na jiné téma. Je proto důležité mít předem připravená dvě nesouvisející témata. Po 5-7 minutách od zahájení cvičení je třeba okamžitě přepnout téma z prvního na druhé. Po dalších 5-7 minutách se vrátíte k prvnímu tématu a pokračujete v myšlenkovém toku přesně od místa, kde byl přerušen při první změně tématu, a pokračujete, jako by nedošlo k žádné změně tématu, a vydržíte tak dalších 5-7 minut.

Komentáře: V tomto cvičení už máme tři intervaly o délce minimálně 5 minut, takže je nezbytné už ovládat patnáctiminutovou koncentraci na libovolné téma. Toto je podmínka stanovená v předběžném požadavku pro toto cvičení. Náhlá změna témat nám pomáhá ověřit, zda jsou naše myšlenky skutečně pod naší kontrolou. Ve předešlých cvičeních, kde jsme se soustředili pouze na jedno téma, jsme získali určitou setrvačnost a naše myšlenky se pohybovaly v konkrétně vymezené dráze. V tomto cvičení je třeba tuto setrvačnost překonat. Proto je při přepínání témat důležité pečlivě zkontrolovat, zda se do nového tématu neprosákla ani jedna myšlenka z předešlého tématu. Navíc, když se vracíme na stejné místo, kde byl myšlenkový tok přerušen, procvičujeme kontrolu nad celým mentálním procesem a podřizujeme naší vůli i paměť. Jako téma pro koncentraci je možné zvolit materiální předmět, jako v jednom z předešlých cvičení, abstraktní pojem, úryvek z knihy nebo článku, nebo srovnání dvou různých objektů.

Rozvoj cvičení: Je užitečné naučit se vykonávat toto cvičení po dobu 30 minut. Pokud se nám cvičení daří, může být vhodné rozšířit počet témat ze dvou na tři nebo čtyři a přepínat mezi nimi v předem stanovených časových intervalech. Během zdokonalování tohoto cvičení je vhodné experimentovat s výběrem dvou velmi zajímavých témat a jednoho či dvou zcela nezajímavých. U zajímavých témat bude obtížné mysl od nich odtrhnout, zatímco u méně zajímavých bude těžké udržet soustředění. Právě překonáním těchto výzev můžeme dosáhnout mistrovství.

2. V této fázi je klíčové zvládnout ovládání mentální síly do takové míry, aby koncentraci nebylo možné narušit žádnými vnějšími podněty prostřednictvím smyslových orgánů. Student by se měl naučit ponořit do svého vnitřního světa a na vůastní povel se izolovat od vnějších rušivých elementů. Také by měl být schopen se do tohoto stavu kdykoli znovu vrátit, pokud to bude požadovat.

2.1 Předběžné požadavky: Úspěšně zvládnuté cvičení 1.2 po dobu deseti minut.

Cvičení: Vydejte se na místo s vysokou úrovní hluku a mnoha rušivými zvuky, vyberte si krátký text, přečtěte si ho a pokuste se ho zapamatovat hned po prvním přečtení. Následně si ho v myšlenkách nebo nahlas zopakujte.

Komentáře: Zvuky z okolí nás budou rušit a zároveň působit jako rozptýlující faktor, který pomůže rozvinout naše mentální schopnosti na vyšší úroveň. V tomto cvičení nejde o to udržovat soustředění na textu a snažit se nepřijít o pozornost ani na vteřinu (i když by to samozřejmě bylo užitečné), ale hlavní význam má práce s naší pamětí. Pointou je, že čím lépe jsme schopni soustředit naši mysl, tím snáze si text zapamatujeme. Pokud se necháme rozptýlit vnějšími zvuky a hlukem, naše paměť bude fungovat méně efektivně a recitace textu z paměti nebude úspěšná. Správně odříkaný text nám tak poslouží jako test, který vyhodnotí úspěšnost této praxe.

Rozvoj cvičení: Existují tři směry, kterými lze rozvíjet tuto praxi. Prvním směrem je postupné prodlužování textu, které vyžaduje stále větší schopnost ochrany před rušivými vlivy během čtení a pamatování. Tím se také naučíme "rozšiřovat vnitřní prostor" pro uchování vybraných informací. Druhým směrem je zvyšování přesnosti při recitaci textu. Přestože ze začátku pravděpodobně nebudeme schopni odříkat text s úplnou přesností, časem se můžeme naučit zvyšovat tuto přesnost a správně odříkat celý text. Tím se zdokonaluje kvalita koncentrace a naučíme se dodávat myšlenkám jemné reliéfní formy, které utváří podobu textu. Tato praxe také fenomenálně zlepší naši paměť. Třetím směrem, a to je pro nás jeden z nejdůležitějších cílů, je vyhledávat místa s velkým hlukem, zejména místa, kde lidé diskutují o velmi zajímavých tématech a kde bychom sami měli co říci, ale během cvičení se zcela soustředíme na koncentraci, zapamatování a přeříkání textu. Je také vhodné vyhledávat místa, kde hraje příjemná hudba, kterou je třeba zcela ignorovat. Takový rozvoj nám pomáhá dosáhnout větší mentální síly a vytvořit z naší mysli neviditelnou zbraň, která bude velmi užitečná pro získání okultní síly v budoucí praxi.

2.2 Předběžné požadavky: Úspěšně zvládnuté cvičení 1.2 po dobu patnácti minut. Schopnost řešit matematické úlohy s použitím násobení (Pokud ještě neovládáte danou schopnost, připravte se na cvičení tak, že se naučíte malou násobilku a potrénujete si ji s pomocí propisky na papíře).

Cvičení: Ve cvičení 2.1 stanovených podmínkách začněte v myšlenkách násobit různá čísla. Předem si na papír napište několik párů větších čísel, vezměte si tento papír a vydejte se na rušné místo. Tam se soustředíte, začnete v myšlenkách násobit tato čísla a výsledky si budete zapisovat na papír. Po ukončení cvičení zkontrolujte správnost vašich výsledků.

Komentáře: Hlavním ukazatelem úspěšnosti tohoto cvičení je přesnost výsledků. Pokud hluk a rušivé elementy nejsou účinně potlačeny, může být tato praxe neuskutečnitelná, nebo můžete udělat chyby.

Rozvoj cvičení: Jako rozšíření cvičení 2.1, kde je cílem vybírat stále náročnější podmínky, je potřeba postupně zvyšovat velikost čísel, která budete násobit spolu. Začněte s dvěma dvoumístnými čísly (10-99) a postupem času násobte dvoumístné číslo s trojmístným, následně trojmístné s trojmístným atd. Vzhledem k tomu, že násobení probíhá ve vaší mysli, je nezbytné si pamatovat průběžné výsledky jednodušších násobení, ze kterých se skládá celá úloha. Proto s každým násobením větších čísel, zejména ve rušném prostředí, náročnost cvičení exponenciálně roste. Cílem je dosáhnout toho, aby například ve deseti párech čísel vybraných pro toto cvičení nebyla žádná chyba. Postupem času je potřeba zvyšovat množství párů čísel (a tím i délku cvičení) tak, abyste se neustále vyzývali k většímu úsilí a zdokonalování.

3. Kromě rozvíjení čisté mysli je esenciální také pracovat na své schopnosti vizualizace – na umění vytvářet a udržovat obrazy v mysli podle vlastního přání, pozorovat je, měnit, přidávat či odebírat detaily a tak dále. Zatímco čistá mysl je spojena s mentální úrovní (světem Brija), vizualizace má hlubší vazbu k astrální úrovni (světem Jecira). Ovládnutí této astrální úrovně nám otevře dveře k dovednosti efektivně zasazovat semena idejí ve vyšších světech, čímž umožní jejich růst a manifestaci ve formě konkrétních změn a událostí v naší materiální realitě.

3.1 Předběžné požadavky: Žádné

Cvičení: V klidné pozici se zavřenýma očima si vizualizujte po dobu 5 minut jedno z písmen abecedy, jež je umístěno na pozadí kontrastní barvy. Cílem je udržet obraz jasný a stabilní bez jakýchkoli deformací či změn během celého cvičení. Pokud začne obraz během cvičení jakkoliv měnit svou formu nebo barvu, použijte svou vůli k návratu obrazu zpět do původního stavu.

Komentáře: Přibližně stejné vnitřní vlivy, které působily odvádějící myšlenky a překážely během cvičení koncentrace, mohou také zasahovat do jasnosti vizuálního obrazu. Obraz se může různými způsoby deformovat, a čím více je student nespokojený s výsledkem cvičení, tím více se vizualizace bude bránit jeho vůli. Proto je důležité před cvičením dosáhnout co největšího zklidnění, což je kritické i pro předchozí cvičení koncentrace. Na začátku používáme písmena abecedy, neboť je snazší pracovat se symboly, které jsou nám dobře známé a často se s nimi setkáváme (čtení je pro lidi přirozené, takže písmena jsou nám velmi známá). Navíc je meditace s písmeny integrovaná do některých cvičení, pro která se touto praxí můžeme řádně připravit. Pozadí by mělo být jednobarevné a vždy kontrastní vůči barvě samotného písmene, aby byl okamžitě zřejmý jakýkoliv cizí vliv.

Rozvoj cvičení: Postupně přecházíme k složitějším obrazům – začneme si představovat dvě písmena, poté tři a tak dále. Zaměříme se také na výběr nekonvenčních obrazů, které překračují stereotypy – různé geometrické figury a podobně. V rámci tohoto cvičení je důležité směřovat k tomu, abychom nevybírali komplexní a mnohobarvé obrazy zobrazující předměty z běžné reality. U těchto obrazů je těžší sledovat přesnost a důkladnost práce naší představivosti, protože nás mohou samy o sobě zaujmout. Také je nezbytné postupně prodloužit dobu cvičení na 15 minut.

3.2 Předběžné požadavky: Žádné

Cvičení: Zaměřte se na vybraný předmět, poté zavřete oči a snažte se ho vizualizovat tak, jak jste ho viděli ve skutečnosti. Po chvilce oči znovu otevřete a pozorujte reálný předmět, zatímco porovnáváte, jak se liší od vaší vytvořené představy. Následně znovu zavřete oči a pokuste se vylepšit svoji představu, opravit případné nepřesnosti a vizualizovat předmět ještě přesněji s ohledem na všechny předešlé chyby. Cílem je maximalizovat přesnost vizualizace tak, aby vaše představa co nejvíce odpovídala reálnému předmětu.

Komentáře: V tomto cvičení je kladen důraz nejen na kontrolu vůle, ale také na schopnost zapamatovat si vizuální vjem z vnějšího světa. Namísto vytváření obrazu od nuly jej zachycujeme prostřednictvím našeho zraku, po čemž následně aktivujeme naši vizualizační schopnost a začneme tento obraz postupně upravovat, zdůrazňovat a ladit, aby byly odstraněny všechny nesrovnalosti.

Rozvoj cvičení: V tomto cvičení se postupně přechází od jednoduchých předmětů, jako jsou sklenice, propiska či lžíce, k předmětům složitějším, jako je obraz nebo vzor koberce. Finálním cílem je rozvinout tuto schopnost až na úroveň, kde je možné zachytit celý pohled na krajinu, která obsahuje jak blízké, tak vzdálené předměty. Je důležité věnovat pozornost i malým detailům, již od jednodušších cvičení. Například při vizualizaci klíče je třeba promítnout do představy i všechny jeho zoubky. Postupem času by měl být snížen počet pokusů (otevírání a zavírání očí) potřebných k dosažení úplné shody mezi skutečným a vizualizovaným obrazem. Zvláštní pozornost je třeba věnovat pamatování si a vizualizaci vzhledu obličejů do nejmenších detailů, což je užitečné při posílání energie na vzdálenost konkrétním lidem. Pokud tuto schopnost neovládáte, doporučuje se používat fotografii osoby pro lepší vizualizaci.

3.3 Předběžné požadavky: Úspěšně zvládnuté cvičení 3.1 po dobu 5 minut.

Cvičení: Toto cvičení zahrnuje vizualizaci objektu ve vaší představě a následně manipulaci s tímto objektem podle předem stanoveného programu. Cílem je donutit objekt k pohybu nebo ke změně ve třech hlavních aspektech: barvě, formě a poloze. Každou z těchto vlastností objektu můžete zkoumat zvlášť, dokud nedosáhnete žádoucího výsledku. Například můžete začít s měněním barvy objektu, poté s měněním jeho formy a nakonec s měněním jeho polohy. Jakmile se stane každý z těchto aspektů ovladatelným, můžete je propojit v jednom cvičení, kde budete objekt manipulovat všemi třemi způsoby současně. Tímto způsobem cvičení pomáhá rozvinout schopnost vizualizace a kontroly nad mentálními obrazy, což je důležité pro zvýšení vaší mentální síly a ovládání vašich myšlenek a představivosti.

Komentáře: Tato fáze cvičení zdůrazňuje důležitost předchozího rozhodnutí o změnách, kterým chcete představovaný objekt podrobit. Tím je zajištěno, že jakékoli změny, které nastanou během cvičení, jsou výsledkem vašeho vědomého úsilí, nikoli rušivých vlivů. Rozhodnutím se předem o specifických změnách můžete také zabránit tomu, abyste udělali kompromisy nebo tolerovali nežádoucí změny ve vizualizovaném obraze. Tato předchozí rozhodnutí vám také pomáhají udržet jasný cíl a zaměření během cvičení, což může pomoci ve vašem pokroku v rozvoji schopnosti vizualizace a kontroly nad vašimi mentálními obrazy.

Rozvoj cvičení: Postupně si vybírejte složitější objekty a rozvíjejte je až ke komplexním živým obrazům. Často je mnohem snazší si představit tyto obrazy než jednoduché geometrické formy. A právě v tom spočívá chyták: je nutné se dobře naučit vizualizaci jednoduchých nezajímavých objektů a kontrolovat jakékoliv jejich změny. Totéž je třeba provádět i s komplexnějšími obrazy, aby nás nepohltily. Proto je vhodné si předem zvlášť zvolit barvy, tvar a polohu, abychom byli jisti, že se nám při změně barvy nemění tvar apod. Často totiž bývá složitější udržet obraz beze změn než samotné změny provádět. Proto je toto cvičení zaměřeno na zdokonalení představivosti – učíme se vytvářet prostor pro změnu jednoho faktoru a při tom zachováváme naprosto beze změn faktory ostatní. Samozřejmě pokud si vybíráme složitější obrazy a chceme je rovněž měnit ve všech parametrech, musíme pořád zachovávat úplnou kontrolu.

4. V této fázi je hlavním cílem osvojit si pasivní stav mysli, což znamená úplnou absenci myšlenek. Jakýkoliv úsudek musí být zcela odstraněn, a všechny myšlenkové procesy, ať již spontánní nebo kontrolované (které jsme trénovali v předešlých fázích), musí ustoupit. Ovládnutí této techniky nám otevře cesty k vnímání subtilnějšího světa a umožní nám s ním komunikovat.

4.1 Předběžné požadavky: Úspěšně zvládnuté cvičení 1.2 po dobu 10 minut.

Cvičení: Na počátku cvičení se soustřeďte na samotné myšlenky. Považujte každou myšlenku za zahuštěnou část vašeho mentálního těla. Postupným ředěním myšlenek toto tělo začne nabývat na jemnosti a průhlednosti. Nejdříve se soustřeďte na jednu myšlenku, kterou opakujte několikrát za sebou, poté udělejte pauzu na několik sekund a nechte mysl zcela volnou – jen pozorujte a zkoumejte výsledky vašeho snažení. Následně znovu aktivujte mysl a opět se soustřeďte na myšlenku, kterou opakujte vícekrát za sebou, a poté udělejte další pauzu. Pokračujte ve cvičení, dokud nebudete schopni udělat opravdu dlouhé pauzy a zůstat úplně bez myšlenek.

Komentáře: Je důležité vytvořit si z myšlenky objekt koncentrace, a to podle stejného principu, jak tomu bylo v první části cvičení, kdy jsme si jako objekt vybrali konkrétní předmět. Toto nám umožní maximální přesnost při pozorování toho, co se odehrává na naší mentální úrovni. Také je velmi důležité zřetelně vnímat rozdíl mezi myšlením a uvědoměním. Pokud v naší mysli operujeme nějakými slovy či předměty, jedná se o myšlení. Uvědomění může probíhat samostatně někde na pozadí v tichu i při úplném utlumení myšlení. Pokud si uvědomujete i při absenci myšlení, znamená to, že jste neztratili kontrolu, neusnuli jste a ani jste se nezapomněli. Během krátkého okamžiku jste schopni ukončit tento stav a zcela ho změnit. K takovému druhu uvědomění se snažte směřovat. Úspěch u tohoto cvičení silně závisí na schopnosti použití dvou opačných procesů – koncentrace (napětí) a uvolnění. Když se soustředíme na myšlenku, aktivujeme tím naše mentální tělo. Když se uvolníme z koncentrace na tuto myšlenku, odprošťujeme energii od formy, ve které přišla (myšlenka), a ovládáme již samotnou energii. Tato energie bez obleku bude vyvolávat efekt uvědomělého mlčení, během kterého je myšlení zastaveno.

Rozvoj cvičení: Směřujte k tomu, aby se vaše pauzy, během nichž udržujete stav bdělého ticha, stávaly čím dál tím delšími. Při prvních pokusech je vhodné věnovat nějakou dobu přípravě cvičení – na začátku aktivně přemýšlejte o tom, jak budete myšlenky ovládat a jakým způsobem se naučíte myšlenky zastavovat. Postupně budete této přípravné fázi věnovat méně času a rychleji přejdete do stavu pasivity a absence myšlenek. Dále je potřeba naučit se dosahovat tohoto stavu dle vlastní vůle a kdykoliv, aniž byste se na to připravovali. Čím více budete tento stav poznávat, tím snazší bude jeho vyvolání.

4.2 Předběžné požadavky: Úspěšně zvládnuté cvičení 3.3 po dobu 10 minut.

Cvičeni: V tomto cvičení se stav pasivity dosahuje prostřednictvím vnímání vizualizovaného objektu. Na začátku je nezbytné si představit jednoduchý objekt pohybující se rovnoměrně, například rotující kruh (můžete na něj přidat nějaké značky, aby bylo zřejmé, že se otáčí). Po určité době se na tento objekt zaměříme a snažíme se, aby jeho pohyb upoutal veškerou naši pozornost (jako by se v něm mělo odehrát něco zajímavého). Následně tento kruh komprimujeme do jediného bodu a pokračujeme ve vnímání tohoto bodu s plnou pozorností. Poté je třeba pomocí naší vůle zcela odstranit i tento bod z naší vizualizace, aby nezůstalo nic jiného než černé pozadí, které pokračujeme vnímat a pozorovat. Následně již není nutné vnímat ani pozadí; postačí, když zůstaneme bez jakýchkoliv obrazů a myšlenek a budeme udržovat tento stav tak dlouho, jak je to možné.

Komentáře: U tohoto cvičení dosahujeme odpojení naší mysli prostřednictvím zaujetí se představovaným pohybem. Pokud přeneseme naši mysl do jakéhokoliv objektu a poté tento objekt necháme zmizet, mysl „odejde“ spolu s předmětem. Zde však není potřeba o objektu přemýšlet; stačí, když ho budeme usilovně vnímat. Je důležité nevpouštět žádné myšlenky a pokaždé, když se objeví, vrátit se k obyčejnému vnímání. Jelikož se toto cvičení opírá o úspěšné zvládnutí rozvoje představivosti, měl by student během první etapy udržovat jasnost a přesnost obrazu. Ve finále, po odstranění tečky a samotného pozadí, musí přetrvávat stav, během kterého zůstáváme v úplném prázdnu. Na rozdíl od cvičení 4.1 je zde ve finálním stavu mnohem větší míra pasivity, zatímco úroveň kontroly naopak klesá. Tento stav je vhodný pro vnímání vlivů přicházejících z vně. Tyto vlivy mohou něco vložit do prázdna, které jsme si vytvořili. Díky tomu, že jsme se během tohoto cvičení odpojili od fyzických vlivů, můžeme vnímat více vlivů duchovních. Na těchto principech spočívá telepatie, jasnovidnost atd.

Rozvoj cvičení: Naučte se rychle a jednoduše dosahovat tohoto stavu prázdna. Zvládněte to bez pohybujícího se kruhu, pouze s tečkou a jejím zmizením. A následně se naučte dostávat do tohoto stavu i zcela bez tečky.